Válka, COVID, povodně, nenadálá situace uvnitř firmy. To je jen pár možných scénářů, které mohou být vnímány jako krize. Krize je označení pro období způsobené negativní událostí, během kterého jsou ohroženy nebo negativně ovlivněny výsledky týmu. Neměli bychom ale zapomínat, že i každý člen týmu vnímá nastalou situaci po svém a má na něj vliv. Následující článek proto přiblíží, jak s krizí pracovat tak, abyste ji ve svém týmu neprohlubovali.
Komunikace je během krize základ
Člověk je tvor s averzí k riziku a nejistotě. A často právě nejistota bývá spouštěč neočekávaného chování – výpovědi, změny v komunikaci s kolegy, agrese,… Mluvte proto o tématech a dopadech, které má daná situace na vaše zaměstnance. Informujte o tom, co bude s projekty, zaměstnanci, zákazníky, zkrátka o věcech, které se jich přímo týkají. Tak, abyste nejistotu v jejich životech zmírnili a poskytli jim informace o tom, co mohou očekávat.
Nebojte se říct, že něco nevíte. Nikdo neví všechno a je daleko lepší přiznat, že nějaké informace nemám, ale zjistím je, než lhát a potom lži vyvracet. Zjišťujte si proto aktivně informace a stanoviska od vyššího managementu. Zaměstnanci od vás očekávají transparentní vyjádření a vlastní aktivitou přispějete i ke své autoritě.
V online světě informace víckrát opakujte. V digitálním přenosu se informace snáze ztrácí. Počítejte s tím tedy dopředu, důležité body zmiňte víckrát a ideálně je zpřístupněte v písemné podobě dostupné pro všechny členy týmu.
Při komunikaci nezapomeňte dát prostor i pro dotazy a vyjádření zaměstnanců. Situace každého z nás je individuální a můžeme pouze odhadovat, co zaměstnance zajímá a na co potřebují odpověď.
Zajímá vás, jak komunikaci v týmu řeší ostatní manažeři?
Emoce patří i na pracoviště
Krizové situace vyvolávají emoce u všech, kterých se dotýkají. Kromě dotazů tedy dejte prostor i emocím. Emoce kolegů nezlehčujte a nezpochybňujte. Vytvořte bezpečný prostor pro sdílení založený na vzájemném respektu. Emoce respektujte, ale nenechte rozhořet politické debaty. Vyhrocenou diskusi buďte připraveni asertivně uzavřít. Vaše role je totiž situaci v týmu stabilizovat a ukočírovat.
Emoce mají vliv i na náš výkon. Buďte proto shovívaví ke krátkodobému snížení výkonnosti zaměstnanců. Ideálně ale zase transparentně s kolegou (nebo kolegy) komunikujte, aby věděli, že o sníženém výkonu víte, ale chápete ho a nebude mít důsledky.
I manažer má emoce a i manažera se krizová situace dotýká. Opečujte nejdřív sami sebe, abyste mohli opečovávat i tým. Nebojte se říct si o pomoc. Neváhejte nabídnout externí pomoc týmu, nikoho do ní ale nenuťte.
Vlastní názory na krizovou situaci
I když máte jednoznačný politický názor, nikoho o něm nepřesvědčujte, pokud to není ve vašem popisu práce. Nenechte se zaskočit sděleními, se kterými se vy sami neztotožňujete. Různé názory respektujte, pokud samozřejmě neporušují platné zákony, legislativu nebo interní předpisy.
Respektujte i různé formy a míry pomoci. Každého to táhne jiným směrem. Někdo radši pošle finanční obnos, někdo adoptuje zvíře, někdo pomůže konkrétnímu člověku, někdo se zapojí v myšlenkách. Ukažte lidem, že každý může pomoci v takové míře a formě, v jaké uzná za vhodné. Ukázáním respektu k vlastnímu rozhodnutí přispějete k pocitu bezpečí v týmu.
Jak řeší krize v praxi ostatní?
Zajímá vás, jak toto téma vypadá v praxi u ostatních manažerů? Přijďte se inspirovat a sdílet na připravovaný Meetup: Manažerská komunikace v období krize! Koná se online přes Google Meet ve čtvrtek, 31. 03. 2022 od 17:00. Bližší informace a přihlášení najdete pod tímto odkazem nebo kliknutím na tlačítko níže.
Líbil se vám článek? Další tipy jako je tento pravidelně přidávám i na svém LinkedIn profilu. Jako třeba zde.